14 δικαιώματα ασθενών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2024, 18:00
Επιμελητήριο
Δωρεάν

Ενημερωτική εκδήλωση ανοιχτή στο κοινό για τα 14 απαράγραπτα δικαιώματα των ασθενών πραγματοποιείται την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 και ώρα 6 το απόγευμα στο Επιμελητήριο στο κέντρο του Ηρακλείου (οδός Κορωναίου 9).

Η εκδήλωση διοργανώνεται για πρώτη φορά στο Ηράκλειο Κρήτης από την Ένωση Ασθενών Ελλάδας, την 7η ΥΠΕ και τον Ιατρικό Σύλλογο Ηρακλείου, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Δικαιωμάτων των Ασθενών (18 Απριλίου).
 
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Δικαιωμάτων των Ασθενών καθιερώθηκε το 2007 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με αφορμή την υιοθέτηση της Ευρωπαϊκής Χάρτας Δικαιωμάτων των Ασθενών, η οποία διακηρύσσει 14 θεμελιώδη δικαιώματα των ασθενών που στόχο έχουν να εγγυηθούν ένα «υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας» για όλους τους Πολίτες. 
 
Ποια είναι τα 14 δικαιώματα;
 
1. Δικαίωμα της πρόληψης
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να απολαμβάνει την παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών προκειμένου να εμποδιστεί η εμφάνιση ασθένειας.
 
2. Δικαίωμα της πρόσβασης
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα πρόσβασης στις απαιτούμενες υπηρεσίες υγείας που αντιστοιχούν στις ανάγκες του. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να εξασφαλίζουν πρόσβαση σε όλους χωρίς διακρίσεις ως προς την οικονομική κατάσταση, τον τόπο κατοικίας, το είδος της ασθένειας ή το χρόνο πρόσβασης στις υπηρεσίες.
 
3. Δικαίωμα της πληροφόρησης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορία που αφορά την κατάσταση της υγείας τους, τις υπηρεσίες υγείας και τον τρόπο να τις χρησιμοποιήσουν.
 
4. Δικαίωμα της συγκατάθεσης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορία ώστε να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην υγεία τους Η πληροφόρηση πρέπει να αποτελεί προαπαιτούμενο για κάθε θεραπεία και διαδικασία συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε επιστημονικά ερευνητικά προγράμματα.
 
5. Δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να επιλέγει ελεύθερα ανάμεσα σε διαφορετικές θεραπείες και διαφορετικούς ειδικούς και υπηρεσίες υγείας κατόπιν επαρκούς πληροφόρησης.
 
6. Δικαίωμα της εχεμύθειας και της εμπιστευτικότητας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να παραμένουν εμπιστευτικά τα προσωπικά τους δεδομένα συμπεριλαμβανομένων των όσων αφορούν την κατάσταση της υγείας τους και τις σχετικές διαγνωστικές ή θεραπευτικές διαδικασίες καθώς επίσης και στην προστασία του ιδιωτικού χαρακτήρα των διαγνωστικών εξετάσεων, των επισκέψεων σε ειδικούς και των ιατρικών/ χειρουργικών πράξεων γενικά.
 
7. Δικαίωμα του σεβασμού του χρόνου του ασθενούς
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν την αναγκαία θεραπευτική αγωγή σε σύντομο και προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Το δικαίωμα αυτό αφορά σε κάθε φάση της θεραπείας.
 
8. Δικαίωμα της τήρησης των προδιαγραφών ποιότητας
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας τόσο ως προς την εξειδίκευση τους, όσο και ως προς την τήρηση συγκεκριμένων προδιαγραφών.
 
9. Δικαίωμα της ασφάλειας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα να είναι απαλλαγμένοι από βλάβες που οφείλονται στην πλημμελή λειτουργία των υπηρεσιών υγείας, σε ιατρικά σφάλματα και λάθη και το δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και θεραπείες που πληρούν αυστηρά πρότυπα ασφάλειας.
 
10. Δικαίωμα στην καινοτομία
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε καινοτόμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών εξετάσεων σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές, ανεξάρτητα από οικονομικούς παράγοντες.
 
11. Δικαίωμα της αποφυγής του περιττού πόνου και της ταλαιπωρίας
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να να αποφεύγει όσο το δυνατόν περισσότερο τον πόνο και την ταλαιπωρία σε κάθε φάση της ασθένειας. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να δεσμευτούν ότι θα λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για το σκοπό αυτό, όπως η παροχή παρηγορητικών θεραπειών και η απλοποίηση της πρόσβασης των ασθενών σε αυτές.
 
12. Δικαίωμα της εξατομικευμένης θεραπείας
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να λαμβάνει διαγνωστικές ή θεραπευτικές υπηρεσίες προσαρμοσμένες έτσι ώστε να ταιριάζουν όσο το δυνατόν περισσότερο στις προσωπικές του ανάγκες.
 
13. Δικαίωμα έκφρασης παραπόνων
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να παραπονείται οποτεδήποτε έχει υποστεί βλάβη καθώς και να λαμβάνει απάντηση ή άλλου είδους ενημέρωση αναφορικά με τα παράπονα του.
 
14. Δικαίωμα αποζημίωσης
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να λάβει επαρκή αποζημίωση εντός εύλογου χρονικού διαστήματος σε περίπτωση που έχει υποστεί φυσική, ηθική ή ψυχολογική βλάβη ως απόρροια κάποιας θεραπείας που έλαβε στα πλαίσια παροχής υπηρεσιών υγείας.
 
Στη σχετική ανακοίνωση διαβάζουμε για την εκδήλωση: "Η φετινή εκδήλωση θα επικεντρωθεί στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας που βρίσκονται εντός των δημόσιων νοσοκομείων, με ορίζοντα την ποιοτική και θεσμική αναβάθμιση τους, ώστε πέρα από τη συμβολή τους στην προάσπιση των δικαιωμάτων των ασθενών, να καταστούν σημεία επαφής του Πολίτη με τα νοσοκομεία και φορείς συμμετοχής του στην αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών και διασφάλισης της ποιότητας.
 
Με τη φετινή πρώτη εκδήλωση στο Ηράκλειο, η Ένωση Ασθενών Ελλάδας ευελπιστεί να θέσει τις βάσεις διάδοσης του μηνύματος των δικαιωμάτων των ασθενών σε μεγάλα αστικά κέντρα και κοινά στόχους τις τοπικές Ενώσεις Ασθενών, τους Διοικητές Νοσοκομείων και Υγειονομικών Περιφερειών, τους Βουλευτές των Κομμάτων και φυσικά την Ιατρική και Επιστημονική Κοινότητα".